( تحصیلات : لیسانس ، 22 ساله )

با عرض سلام وخسته نباشید خدمت شما کارشناس گرامی.
من در ایران زندگی نمی کنم.در دستشویی های این جا برای طهارت اب وجود ندارد.می خواستم بپرسم اگر از دستمال کاغذی برای تمیز کردن خودمان استفاده کنیم وبعد از ان نماز بخوانیم ،نماز ما درست است؟
ایا خوردن صدف و خرچنگ حرام است؟من مقلد ایت لله سیستانی هستم.


مشاور (sayed mojtaba navab)

با عرض سلام و با آرزوی سعادت و سلامت برای برادر گرامی! احكام طهارت > احكام تخلي، بول و غائط كردن مسئله شماره:66 مخرج بول با غير آب پاك نمي شود، و مردها اگر بعد از برطرف شدن بول يك مرتبه بشويند كافي است ، ولي زنها و همچنين كساني كه بولشان از غير مجراي طبيعي مي آيد، احتياط واجب آن است كه دو مرتبه بشويند. احكام طهارت > احكام تخلي، بول و غائط كردن مسئله شماره:67 اگر مخرج غائط را با آب بشويند، بايد چيزي از غائط در آن نماند، ولي باقي ماندن رنگ و بوي آن مانعي ندارد. و اگر در دفعه اول طوري شسته شود كه ذره اي ازغائط در آن نماند، دوباره شستن لازم نيست . احكام طهارت > احكام تخلي، بول و غائط كردن مسئله شماره:68 هرگاه با سنگ و كلوخ و مانند اينها غائط را از مخرج اگر چه پاك شدنش محل تأمل است ، ولي نماز خواندن مانعي ندارد، و چنانچه چيزي هم به آن برسد نجس نمي شود، و ذره هاي كوچك و لزوجت محل اشكال ندارد. احكام طهارت > احكام تخلي، بول و غائط كردن مسئله شماره:69 لازم نيست با سه سنگ يا سه پارچه مخرج را پاك كنند بلكه با اطراف يك سنگ يا يك پارچه هم كافي است ، بلكه اگر با يك مرتبه هم غائط برطرف شد، كفايت مي كند. ولي با استخوان و سرگين و يا چيزهايي كه احترام آنها لازم است ، مانند كاغذي كه اسم خدا بر آن نوشته ، اگر پاك كند محل را، نمازنمي تواند بخواند. --------- استبراء مسئله شماره:72 استبراء عمل مستحبي است كه مردها بعد از بيرون آمدن بول انجام مي دهند،آیت الله بهجت: و آن داراي اقسامي است ، و يك قسم آن كه مطابق احتياط است به اين صورت مي باشد كه ... و آن داراي اقسامي است . و بهترين آنها اين است كه بعد از قطع شدن بول اگرمخرج غائط نجس شده اول آن را تطهير كنند، بعد سه دفعه با انگشت ميانه دست چپ از مخرج غائط تا بيخ آلت بكشند، و بعد شست را روي آلت و انگشت پهلوي شست رازير آن بگذارند و سه مرتبه تا ختنه گاه بكشند و پس از آن سه مرتبه سر آلت رافشار دهند. --------------- حضرت آیت الله سیستانی: خوردن آن حرام است ولی خرید و فروش چون منفعتی غیر از خوردن دارد اشکال ندارد ------------ آیا خوردن لابستر (lobster) و یا صدف های دریایی و هشت پا حرام است؟ خوردن لابستر[1]، صدف های دریایی و هشت پا حرام است. بر اساس منابع دینی، در بارۀ حیوانات حلال گوشت و حرام گوشت ، ضوابط کلی و معیارهای متعددی وجود دارد؛ مثلاً برای حیوانات خشکی، یک سری ضوابط بیان شده، برای موجودات دریایی قانون دیگر ، و برای پرندگان .... معیاری که برای حلیت گوشت آبزیان بیان شده این است که دارای پولک(فلس) باشند. در روایتی محمد بن مسلم از امام باقر (ع) می پرسد: برای ما ماهی که دارای قشر (پولک) نیست می آورند، امام فرمودند: «هر ماهی که دارای قشر است بخور و هرچه که قشر ندارد نخور»[2]. منظور از قشر یا لایه، همان فلس و پولک است، چنان که در روایات آمده است.[3] مراجع عظام تقلید هم با استفاده از این روایات به بیان احکام آبزیان پرداخته اند. آنها فرموده اند: آنچه از روایات بدست می آید این است که گوشت حیوانات دریایی خورده نمی شود؛ یعنی خوردن آن حرام است مگر آن نوع از ماهی که پولک (فلس) داشته باشد. البته، میگو از این قائده ی کلی استثنا شده است. در مورد حلیت میگو روایت خاصی داریم که: «خوردن آن اشکال ندارد و میگو نوعی از ماهی است».[4] میگو از نظر نوع و جنس، گرچه فلس دار نیست، ولی از نظر حکم در حکم ماهی فلس دار است و خوردن آن اشکال ندارد، به عبارت دیگر این نوع از حیوان دریایی به جهاتی که فعلا بر ما معلوم نیست و لو این که فلس نداشته باشد، استثناء شده و در روایات حکم به حلیت آن گردیده است.[5] همچنین در مورد حرمت خرچنگ روایت خاصی داریم که: "خوردن جرّی (نوعی ماهی) و لاک پشت و خرچنگ حرام است."[6] بنابر این؛ لابستر، هشت پا و...تحت قائده ی کلی حرمت باقی می مانند. لازم به ذکر است؛ صرف حرام بودن چیزی مانعی برای خرید و فروش و یا صید آن نمی تواند باشد؛ چرا که حرمت خوردن چیزی، یک مسئله است وخرید و فروش آن مسئله ای دیگر. چه بسا چیزی خوردن و یا آشامیدن آن حرام باشد، ولی خرید و فروش آن اشکال نداشته باشد، مانند خون که خوردن آن حرام است ، ولی بخاطر منافع دیگر می توان به خرید و فروش آن اقدام کرد. بنابر این، خرید و فروش لابستر، صدف دریایی، و ... در بازار اگر برای خوردن نباشد، بلکه به جهت استفاده از منافع دیگر عقلایی باشد، جایز است. و لابستر، صدف دریایی، و ...چه بسا دارای منافع دیگر عقلایی باشند. موفق ، موید و پیروز و سربلند باشید